Sopimusehdot
1. Yleistä
Seuraavia sopimusehtoja sovelletaan mResell AB:n (556885-5372) ja sen asiakkaiden välisessä kauppasuhteessa. mResell AB hallinnoi ja ylläpitää mresell.fi -verkkokauppaa. mResellin myymät tuotteet ovat käytettyjä, ellei tuotetiedoissa erikseen toisin mainita.
Nämä sopimusehdot on päivitetty 02.09.2024 ja ne ovat voimassa toistaiseksi. mResell pidättää oikeuden muuttaa näitä sopimusehtoja yksipuolisella päätöksellä ilman ennakkoilmoitusta, mikäli sopimuksen sisältö ei muutu asiakkaan kannalta olennaisesti. Muutokset astuvat voimaan välittömästi.
2. Asiakas ja tietosuoja
mResell myy hyödykkeitä täysi-ikäisille ja huoltajan suostumuksella myös alle 18-vuotiaille yksityishenkilöille (jäljempänä: Kuluttaja) sekä yrityksille ja organisaatioille (jäljempänä: Yritysasiakas). Kauppasuhteessa noudatetaan ensisijaisesti näitä ehtoja. Kuluttajakaupassa noudatetaan lisäksi voimassa olevaa Suomen kuluttajansuojalainsäädäntöä. Yrityskaupassa noudatetaan Suomen kauppalakia.
Kuluttaja ja Yritysasiakas on velvoitettu luovuttamaan tilausta tehdessään mResellin vaatimat tiedot, jotka sisältävät kuluttaja-asiakkaalta vähintään nimen, osoitteen ja puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen. Yritysasiakkailta vaadittavat tiedot ovat yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköposti sekä y-tunnus, postiosoite, puhelinnumero tai –numerot ja tarvittaessa laskutusosoite.
Asiakastietojen keräämistä ja käsittelyä koskevat käytännöt löytyvät Tietosuojaselosteestamme. Klarna Oy vastaa Kuluttajan ja Yritysasiakkaan tietosuojasta maksuprosessissa.
3. Tuotteet ja hinnasto
Tuotteisiin sovelletaan normaalia arvonlisäveromenettelyä tai käytetyille tuotteille soveltuvaa marginaaliveromenettelyä riippuen siitä, onko laitteen edellinen omistaja ollut yritys vai yksityishenkilö. Verotusmenettelystä ilmoitetaan kunkin tuotteen kohdalla erikseen. mResell pidättää oikeuden muuttaa hintoja, mikäli hyödykkeen hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe.
mResellin tuotteet myydään aina sellaisina kuin ne ovat. Tuotteen kuntoluokka ilmoitetaan asteikolla Kuin uusi – Erittäin hyvä – Hyvä – Kohtalainen. Kuntoluokkaan vaikuttaneet tekijät ilmoitetaan myynti-ilmoituksessa. Käytettyjä laitteita voidaan mResellin toimesta kunnostaa varaosien osalta muillakin kuin Apple-merkkisillä varaosilla. mResell ei vastaa teknisten tietojen oikeellisuudesta ja pidättää oikeuden muuttaa teknisiä tietoja ilman eri ilmoitusta.
Asiakkaalle toimitettavassa laitteessa on tehdasasetusten mukainen käyttöjärjestelmä valmiiksi asennettuna. Laite on siis käyttövalmis. Mikäli laitteen tyhjennys on jostain syystä epäonnistunut ja laitteessa on edellisen käyttäjän tietoja tai dataa, on Asiakas velvollinen laitetta enempää käyttämättä palauttamaan sen välittömästi mResellille tai kohdassa 5.1 yksilöidylle Apple-huollolle asianmukaisen tyhjennyksen suorittamiseksi.
Laitteiden mukana ei toimiteta käyttöjärjestelmän tai iLife:n asennuslevyjä, ellei tuotetiedoissa erikseen toisin mainita. Asiakas voi tilata halutessaan maksullisen käyttöjärjestelmän tallenteen Applen Online Storesta numerosta 0800 922 72 ma – pe 10.00 – 20.00. iLife-ohjelmat (iMovie ja GarageBand) sekä iWork-ohjelmat (Pages, Numbers, Keynote) ovat ladattavissa käyttäjän henkilökohtaisella Apple ID -tunnuksella App Storesta veloituksetta. Laitteiden mukana toimitettavat oheistarvikkeet ilmoitetaan tuotekortissa. Kannettavien tietokoneiden mukana toimitettavat laturit voivat olla varustettuna pistokepäällä (DuckHead) tai verkkovirtajohdolla.
4. Maksutavat ja -ehdot
Maksutavat ja maksuehdot määräytyvät Klarna Oy:n (y-tunnus 2247127-6) sekä Adyen N.V.:n (Y-tunnus NL817154243B01) määrittelemien maksutapojen sekä sen ohjeistamien maksuehtojen mukaisesti. Klarna Oyn palveluehtoihin voit tutustua täällä. Klarnan palvelu on maksulaitoslain siirtymäsäännöksen nojalla merkitty Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin.
Asiakkaan valittua maksutavan mResellin tarjoamista vaihtoehdoista, maksutapahtuma siirtyy maksutavan järjestelmään. Asiakkaan suoritettua maksun ja palattua verkkokauppaan, maksu kirjautuu välittömästi suoritetuksi mResellille. Maksu suoritetaan Klarna Oy:n tai Adyen N.V.:n hallinnoimalle tilille, josta se siirretään mResellille turvallisesti ja nopeasti.
4.1 Maksu pankkipainikkeilla
Asiakkaan käytössä on kaikkien suomalaisten pankkien eli Nordean, Osuuspankin, Säästöpankin, POP-pankin, Danske Bankin, Handelsbankenin, S-pankin, Ålandsbankenin ja LähiTapiola pankin maksupainikkeet sekä PayPal, Apple Pay ja Google Pay. Maksun saajana tiliotteella näkyy Klarna Oy tai Adyen N.V. riippuen kumman vaihtoehdon asiakas valitsee.
4.2 Maksut luottokorteilla
Asiakas voi maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -korteilla. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti Netsin SSL-suojatulla maksulomakkeella. mResellillä eikä Klarna Oy:llä eikä Adyen N.V.:llä ole pääsyä korttitietoihin eikä maksukortin tietoja tallenneta järjestelmiimme. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode –todentamispalvelut.
mResell toimii tuotteiden ja palveluiden markkinoijana sekä tuotteiden toimittajana asiakkaalle. mResell huolehtii kauppaan liittyvistä lakisääteisistä sekä itse määrittelemistään muista velvoitteista. Maksukorttimaksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Klarna Oy:n (2247127-6) tai Adyen N.V.:n (NL817154243B01) välille. Klarna Oy sekä Adyen N.V. vastaa korttimaksuihin liittyvistä velvoitteista ja reklamaatioista. Klarna Oy tai Adyen N.V. näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan mResellille.
4.3 Maksu laskulla, osamaksulla ja yrityslaskulla
Kuluttaja-asiakkaan käytössä on Klarnan lasku- ja osamaksupalvelu. Luottoraja tarkennetaan henkilötietojen avulla tilauksen yhteydessä. Lisätietoa Klarnan laskusta löytyy täältä ja Klarnan osamaksusta täältä.
Yritysasiakkaiden käytössä on Klarnan koroton yrityslasku. Klarnan sivuilta.
. Lasku lähetetään sähköisenä asiakkaalle tilauksen jälkeen ja siinä on 30 päivää maksuaikaa. Tarkemmat ehdot löytyvät
5. Toimitustavat ja -ehdot
mResell käyttää toimituksissaan DHL:n palveluita. Toimitusvaihtoehdot on lueteltu alla:
5.1 Toimitustavat
DHL Express
DHL Express on nopea tapa vastaanottaa lähetykset ulkomailta. Saat tilauksen jälkeen seurantakoodin sähköpostitse ja linkin jonka avulla voit muuttaa toimitusosoitetta, toimitusaikaa, toimitustapaa.
Nouto DHL:n palvelupisteeltä
Lähetyksesi lähetetään DHL-lähetyksenä lähimpään valitsemaasi DHL:n palvelupisteeseen, josta voit noutaa tilauksesi, kun se sinulle parhaiten sopii.
5.2 Toimitusten yhteiset ehdot
Toimituskulut vaihtelevat toimitustapojen mukaan ja ne ovat nähtävissä tilausta tehtäessä. Tilauksen jälkeen lähetetään asiakkaan sähköpostiin automaattisesti tilausvahvistus. Tilauksen käsittelyaika on keskimäärin 1-2 työpäivää siitä hetkestä, kun tilaus on kirjautunut mResellin järjestelmään. Lähetys kestää normaalisti noin 1-3 työpäivää toimitustavasta riippuen.
mResell ei toimita tuotteita Suomen ulkopuolelle tai Ahvenanmaalle. mResell ei vastaa paketin myöhästymisestä yrityksestä riippumattomien seikkojen takia. Mikäli lähetetty tilaus palautuu noutamattomana takaisin mResellille, on mResellilla oikeus periä alkuperäinen lähetyskulu uudelleenlähetyksestä. Mikäli uudelleenlähetyskulua ei suoriteta yhden (1) kuukauden kuluessa tilauksen tekemisestä, siirtyy tilauksen sisältämien tuotteiden omistusoikeus mResellille.
Asiakas on velvollinen tarkastamaan saamansa lähetyksen kuriirin läsnäollessa tai noutohetkellä DHL Express -pisteellä. Mikäli asiakas huomaa paketin tai sen sisällön vahingoittuneen kuljetuksessa, asiakkaalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta lähetystä. Kuriiri luo kuljetusreklamaation, mistä käy ilmi paketin vahingoittuminen kuljetuksen aikana. Asiakas on velvoitettu olemaan yhteydessä mReselliin tapahtuneesta vahingosta kirjallisesti sähköpostilla kohtuullisen ajan sisällä sisältäen:
-Tilausnumeron
-Kuljetusreklamaation numeron
-Kuvat paketista sekä ulkoa että sisältä ja mahdollisesta vahingoittuneesta laitteesta
Asiakas on velvoitettu hankkimaan ostamansa tuotteen käyttöohjeen ennen käyttöönottoa. Käytettyjen tuotteiden mukana ei yleensä toimiteta käyttöohjeita, mutta ne ovat useimmissa tapauksissa ladattavissa valmistajien verkkosivuilta.
Mikäli asiakas ilmoittaa väärän toimitusosoitteen ja laite lähetetään tähän osoitteeseen, on uudelleen lähetys asiakkaan vastuulla. mResell ei vastaa väärin ilmoitetun osoitteen vuoksi johtuvista viivästyksistä, kuljetusvaurioista tai kadonneista lähetyksistä.
6. Palautusoikeus
Tuotteilla on kuluttajasuojalain (Luku 6 15 §) mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautusaika alkaa siitä hetkestä, kun asiakas vastaanottaa tuotteen fyysisesti. Asiakkaan on erikseen ilmoitettava tilauksen mahdollisesta peruutuksesta myyjälle vapaamuotoisella sähköpostilla. mResell toimittaa peruutusilmoituksen yhteydessä asiakkaalle ohjeistuksen palautuksesta sekä palautusrahtikirjan. Palautettavat tuotteet tulee toimittaa tai lähettää mResellin varastolle osoitteeseen mResell Service AB, Rörstrandsgatan 39B, 113 41 Tukholma, Ruotsi. mResell maksaa palautuksen lähetysmaksun. Tuote on palautettava 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.
Palautettavien tuotteiden tulee palautettaessa olla alkuperäiskunnossaan, eli niitä ei ole otettu käyttöön. Mikäli tuote on keretty ottaa palautusoikeuden aikana käyttöön, perii mResellin asiakkaalta asennuskustannuksen. Asennuskustannus on tietokonetta kohden 39,00 euroa (sis. alv 25,5%) ja mobiililaitetta kohden 29,00 euroa (sis. alv 25,5%). Lisäksi asiakas vastaa tavaran alkuperäiskunnon poikkeamista ja mahdollisesta arvon alentumisesta. Palautetun tavaran mukana olevat tarvikkeet, kuten suojat, näytönsuojukset tai SIM-kortit hävitetään eikä niitä korvata. Mobiililaitteiden Find My iPhone (FMI) -toiminto tulee deaktivoida ennen palautusta. Palautettava tuote tulee pakata kuten se on pakattu saapuessaan. Tuotepakettiin ei saa liimata lähetys- tai muita tarroja. Jos palautettava tuote palautetaan särkyvänä, eli tuote vaatii erilliskäsittelyä pakkauksensa vuoksi, on asiakkaan itse kustannettava palautuksesta aiheutuvat toimituskustannukset. Express-lähetyksen hintaa ei palauteta palautuksen yhteydessä.
Palautusoikeus on rajoitettu tilanteissa, joissa tuotteeseen on erikseen tilattu asennettuna uusia komponentteja, kuten muisteja tai kovalevyjä. Rajoitus koskee myös erillisiä asennustuotteita, kuten ohjelmistoasennuksia. Komponenttien arvonalenema ja asennusten kustannukset vähennetään palautussummasta.
Palautusoikeus ei koske yritysasiakkaita. Yritysasiakkaat voivat neuvotella palautuksesta erikseen. mResell pidättää oikeuden kieltäytyä ottamasta tavaraa takaisin.
7. Käyttöturvaehdot
mResellilla on kaikista tuotteistaan kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu. Käyttöturva määräytyy mResellin määrittelemien Käyttöturvaehtojen mukaisesti, jotka on lueteltu alla.
7.1 Yleistä
mResell tarjoaa laitteilleen 12 kuukauden Käyttöturvan. Asiakkaalla on mahdollisuus ostaa myös laajennettu 18 kuukauden KäyttöturvaPlus. Huolto suoritetaan korjaamalla havaittu virhe. Näissä käyttöturvaehdoissa mainitaan erikseen ne laitteet tai niiden osat, joita Käyttöturva ei koske.
7.2 Käyttöturvan voimassaoloaika ja -alue
Käyttöturva on voimassa kaksitoista (12) kuukautta ostopäivästä lukien. KäyttöturvaPlus on voimassa kahdeksantoista (18) kuukautta ostopäivästä lukien. Käyttöturvan voimassaoloalue on Suomi.
7.3 Käyttöturvan sisältö
- Nopea ilmainen huolto: Huoltotyöt otetaan työn alle jopa yhdessä arkivuorokaudessa niiden vastaanottamisesta.
- Ilmainen vikadiagnoosi: Ilmainen vikadiagnoosi myös siinä tapauksessa, että itse vian korjaaminen ei ole mResellin vastuulla Käyttöturvan ja/tai virhevastuun nojalla.
- Laitteen vaihto: Jos laitteen joutuu toimittamaan huoltoon Käyttöturvan aikana useammin kuin kaksi kertaa, on asiakas oikeutettu vaihtamaan laite toiseen vastaavaan laitteeseen.
mResell ei vastaa virheestä, jos saatetaan todennäköiseksi, että laitteen laadun tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista johtuu Asiakkaan puolella olevasta syystä. Syy voi olla esimerkiksi tapaturma, käyttöohjeiden vastainen tai muu tavaran vääränlainen/huolimaton käsittely.
7.4 Käyttöturvan rajoitukset
- Käyttöturva ei koske kannettavien tietokoneiden eikä mobiililaitteiden akkuja
- Käyttöturva ei koske RAID-korttien virtalähteitä
- Käyttöturva ei koske tietokoneiden tuulettimia
- Käyttöturva ei koske ohjelmistovikoja
- Käyttöturvaan ei kuulu koneen puhdistaminen viruksista ja/tai haittaohjelmista
- Käyttöturva ei ole voimassa, mikäli laite on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan
- Laitteen fyysinen avaaminen valmistajan ohjeiden vastaisesti tai virtalähteen johtojen vaurioittaminen poistavat oikeuden Käyttöturvaan
- Käyttöturva raukeaa, mikäli tuote vaurioituu lähetyksen aikana asiakkaan huolimattomuuden vuoksi. Paketin tulee olla ehjä ja riittävästi pehmustettu
- Mikäli laitteen sarjanumero on poistettu tai turmeltu lukukelvottomaksi, laitteen Käyttöturva raukeaa
- Käyttöturva ei korvaa välillisiä tai puhtaita taloudellisia vahinkoja, jotka ovat aiheutuneet tuotteen rikkoutumisesta. Esimerkiksi kiintolevyn rikkoutuessa mResell ei vastaa mahdollisesti tuhoutuneista tiedostoista.
7.5 Menettely virhetilanteessa
Asiakkaan tulee tehdä virheilmoitus viipymättä tuotteen vastaanoton yhteydessä tai mahdollisimman pian virheen havaitsemisen jälkeen. Ilmoitus tehdään sähköpostitse osoitteeseen info(a)mresell.fi. Virheellinen tuote tulee viipymättä lähettää postitse tai toimittaa itse virheilmoituksen tekemisen ja ohjeistuksen vastaanottamisen jälkeen osoitteeseen mResell Service AB, Rörstrandsgatan 39B, 113 41 Tukholma, Ruotsi. Asiakas vastaa tiedostojensa varmuuskopioinnista ja mobiililaitteiden kohdalla Find My iPhone (FMI) -toiminnon deaktivoimisesta ennen tuotteen toimittamista huollettavaksi. Tuotteen mukana ei tule toimittaa ulkopuolisia tarvikkeita, kuten suojakuoria tai SIM-kortteja. Lähetettävä tuote tulee pakata kuten se on pakattu saapuessaan. Jos lähetettävä tuote toimitetaan särkyvänä, eli tuote vaatii erilliskäsittelyä pakkauksensa vuoksi, on asiakkaan itse kustannettava palautuksesta aiheutuvat toimituskustannukset.
Käyttöturvapalautuksen mukaan tulee liittää
- Kopio sähköpostitse saadusta tilausvahvistuksesta/kuitista
- omat yhteystiedot (nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite)
- vapaamuotoinen vikaselostus
- kaikki tuotteen mukana tulleet oheislaitteet ja kaapelit
7.6 Huoltotoimenpiteet
Huolto suoritetaan korjaamalla havaittu virhe. Mikäli tarvittavia varaosia ei ole saatavilla, tai mikäli varaosat ovat huomattavan arvokkaita laitteen senhetkiseen arvoon nähden, korvataan viallinen tuote vastaavanlaisella tuotteella. Huollossa käytettyjen varaosien Käyttöturva on kolme kuukautta huoltotoimenpiteen suorittamisesta. Korvaavan laitteen Käyttöturva on kolme kuukautta tai alkuperäisen tilauksen Käyttöturvan mukainen, mikäli alkuperäinen Käyttöturva on voimassa pidempään kuin kolme kuukautta vaihdon suorittamisesta. Tuotteessa diagnosoidun virheen korjaaminen pyritään tekemään mahdollisimman nopeasti. Normaalitilanteessa käyttöturvakorjauksen kesto on keskimäärin 2-5 työpäivää laitteen saapumisesta huollettavaksi. Perustellusta syystä huolto voi kestää pidempään. Kohtuullista korjaus- tai vaihtoaikaa arvioitaessa otetaan huomioon muun muassa tavaran ominaisuudet, varaosien saatavuus ja virheen laatu.
7.7 Hinnanalennus ja kaupan purkaminen
Jos virheen korjaaminen tai vastaavanlaisen tuotteen toimittaminen ei tule kyseeseen, voidaan sopia hinnanalennuksesta tai purkaa kauppa, paitsi jos virhe on vähäinen.
Kaupan purun yhteydessä palautettavasta hinnasta voidaan pidättää osa, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.
8. Reklamaatiot
Asiakkaan tulee ilmoittaa mahdolliset reklamaatiot sähköpostitse osoitteeseen info@mresell.fi tai kirjallisesti osoitteeseen REKLAMAATIO mResell AB, Rörstrandsgatan 39B, 113 41 Stockholm, SWEDEN. Reklamaatio on tehtävä viipymättä virheen havaitsemisesta kuluttajansuojalain mukaisesti.
9. Riidanratkaisu
Asiakkaan ja palveluntarjoajan erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi)
Kuluttaja voi myös olla yhteydessä Euroopan komission ODR-foorumiin (http://ec.europa.eu/odr), mikäli osapuolten välistä erimielisyyttä ei saada neuvotteluilla ratkaistua. Saadakseen asiansa käsittelyyn, kuluttajan on ilmoitettava yrityksen sähköpostiosoite, joka löytyy alla olevista yhteystiedoista.
Jos asiassa ei päästä molempia tyydyttävään ratkaisuun edellä mainituin vaihtoehtoisin riidanratkaisumenetelmin, riita ratkaistaan lopullisesti Tukholman käräjäoikeudessa.
10. Muutokset
Ilmoitamme muutoksista koskien tätä dokumenttia täällä. Saatamme myös painottaa muutoksia palvelussamme.
- 19.2.2020: Hienosäätö kuljetukseen liittyvistä velvoitteista
- 28.9.2020: Puhelinnumero päivitetty
- 21.10.2020: Toimitustapojen päivitys
- 18.01.2021: Käyttöturvan sisällön päivitys, Palautusoikeuden sisällön päivitys
- 25.10.2021: Palautusoikeuden sisällön päivitys.
- 06.10.2022: Osoite päivitetty
- 06.05.2024: Maksutavat sekä kuntoluokat päivitetty
- 02.09.2024: ALV-kanta päivitetty 25,5%
Yhteystiedot:
mResell AB
Rörstrandsgatan 39B
113 41 Stockholm
SWEDEN
Puhelin: +358 9 42453062 (Ma-Pe klo 09-17)
Mail: info@mresell.fi